Fysiotherapie COVID-19 - Sinds 1990 zorg voor uw bewegen

Fysiotherapie bij herstel na coronavirus (COVID-19)

In het kort

• Ongeveer 80 procent van de COVID-19 patiënten heeft milde tot matige klachten en kan thuis herstellen. Twintig procent krijgt ernstige tot zeer ernstige klachten (zoals een ernstige longontsteking), waarbij een ziekenhuisopname nodig is
  • Het kost tijd om te herstellen van het coronavirus (COVID-19). Zodra je je beter voelt, is het belangrijk om dagelijkse activiteiten rustig op te bouwen
  • Als je thuis herstelt, is je huisarts je eerste aanspreekpunt
  • De fysiotherapeut kan je begeleiden bij het geleidelijk weer oppakken van dagelijkse activiteiten
  • De fysiotherapeut helpt als je klachten houdt bij het bewegen en het uitvoeren van activiteiten, zoals wandelen, traplopen, fietsen of sporten
  • Fysiotherapie na corona vergoed uit basisverzekering

Afhankelijk van je klachten kunnen ook de logopedist, ergotherapeut of andere zorgprofessionals betrokken zijn bij de behandeling. De huisarts is dan je eerste aanspreekpunt en adviseert welke behandeling in jouw geval nodig is.

(RIVM, 2020)
(Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie)

Fysiotherapie zonder IC opname

Veel mensen die Corona krijgen, kunnen gewoon thuis uitzieken of worden alleen voor korte duur in het ziekenhuis opgenomen om extra zuurstof te krijgen. Ook zonder dat er een noodzaak is geweest om u op te nemen op de Intensive Care kunt u fysieke klachten ervaren. Als je na een COVID-19 infectie klachten houdt bij het bewegen en het uitvoeren van activiteiten kun je bij de fysiotherapeut terecht voor hulp, advies en begeleiding.

Onze hart-, vaat-, long- en coronafysiotherapeut Anneke Schmidt kan u hierbij van dienst zijn.
Maak hier vrijblijvend een afspraak

Fysiotherapie na Intensive Care

Als u ernstig ziek bent geweest door het coronavirus moet u ook na uw ziekenhuis- en/of IC opname intensieve revalidatie krijgen. Vaak gebeurt dit in eerste instantie in een revalidatiecentrum, maar ook in de periode daarna moet u nog lang werken aan uw herstel.

Veiligheid staat voorop bij de behandeling. De fysiotherapeut vertelt je wat er wel en niet mogelijk is op het gebied van fysiotherapeutische behandeling. Hiervoor maakt de fysiotherapeut een inschatting in overleg met u.

De fysiotherapeut behandelt de klachten en beperkingen na een COVID-19 besmetting. Hij of zij helpt je om inzicht te krijgen in deze klachten en adviseert en begeleidt bij het verantwoord weer opbouwen van dagelijkse activiteiten. Hierbij zijn energieverdeling en het risico op overbelasting belangrijke aandachtspunten. De fysiotherapeut zorgt er op deze manier voor dat je op een verantwoorde manier werkt aan je herstel. De fysiotherapeut kijkt ook hoe het verder met je gaat. Heb je problemen op emotioneel vlak, verloopt het herstel goed en eet je (gezond) genoeg? Als het nodig is, schakelt de fysiotherapeut in overleg met de huisarts andere zorgverleners in.

Maak hier vrijblijvend een afspraak

Nu al meer dan 60.000 ex-coronapatiënten bij de fysio.

Klik hier voor het volledige nieuwsbericht.

Voedingsadvies bij herstel COVID-19

Fysiotherapie belangrijk bij herstel patiënten met het coronavirus

Nationaal behandeladvies opgesteld door onderzoekers en fysiotherapeuten Radboudumc

Klik hier voor het volledige nieuwsbericht.

24-01-2022, Update behandeling.

“Wij begeleiden de long-Covid patiënten al op deze nieuwe behandelmethode samen met de ergotherapeut, psycholoog en logopedist”

Klik hier

Advies bij Corona