Triggerpoint behandeling - Sinds 1990 zorg voor uw bewegen

Triggerpoint behandeling

Wat opvalt is dat deze triggerpoints zich vaak op een heel andere plaats bevinden dan waar de pijn gevoeld wordt. Wel is het zo dat iedere spier een eigen uitstralings-gebied heeft waar de pijn zich kan voordoen. Zo kunnen triggerpoints in de nekspieren hoofdpijn veroorzaken.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Triggerpoints kunnen lokaal behandeld worden. Drukpuntmassage, rekken van de verkorte spier(en) en normaliseren van bewegingspatronen zijn belangrijke ingrediënten om tot klachtenvermindering te komen.

Wat is een triggerpoint?

Triggerpoints zijn kleine, voelbare verhardingen in een spier, die zeer drukpijnlijk zijn. Een spier met een triggerpoint erin is ook zeer pijnlijk bij rekken. Een triggerpoint bestaat uit kleine spiervezels, die vast en verkrampt in elkaar zitten (‘contractieknopen’). Aanvoer van voedingsstoffen wordt hierdoor moeilijk en afvalstoffen kunnen niet gemakkelijk worden afgevoerd. De bundel van spiervezels waarin het triggerpoint zich bevindt, wordt samengetrokken en is voelbaar als een strakke band in de spier. De spier raakt verkort en slechter doorbloed. In deze toestand zal gebruik van de spier leiden tot uitputting en pijn: hij raakt verzwakt. Andere spieren zullen de taak van verzwakte spier over gaan nemen. Als dit voortduurt, raken ze overbelast en zullen ook triggerpoints gaan ontwikkelen.

Photo by Bruce Mars